Saturday 3 December 2011

Orang cina ada sebab kukuh pangkah bulan

Beberapa hari yang lepas, Faez© sangat teruja apabila terjumpa sebuah video yang bertajuk 'Orang cina ada sebab kukuh kenapa pangkah bulan' di YouTube. Teruja bukan sebab Faez© ni penyokong atau ahli 'bulan' tetapi teruja dengan hujah yang diberikan oleh Vincent Lee.


Vincent Lee, berumur 41 tahun keturunan cina (Tiong Hua) dan beragama Kristian. Beliau berasal dari Negeri Sembilan. Keluarga Vincent sejak daripada atuk nya sampai lah ayah nya adalah penyokong kuat MCA tetapi Vincent mengambil keputusan untuk menyertai 'bulan' pada 2004.

Subhanallah.. Apa yang membuatkan Faez© terus teruja apabila Vincent mengeluarkan kenyataan yang berbunyi "Kalau kita betul-betul faham prinsip-prinsip dalam ajaran Islam, hukuman hudud itu adalah titik yang paling kecil". 


Tambah beliau lagi "Agama Islam merangkumi seluruh aspek kehidupan seharian". Jangan terkejut bila Vincent sempat menerangkan sikit pasal Perbankan Islam dalam video ni. Dia ni dah lah cina, kristian pulak tu.. sekurang-kurangnya dia tau sikit. Kita? Sama-sama kita renungkan.


Hudud itu hukum Allah, milik Allah yang termaktub di dalam AlQuran. AlQuran sebuah kitab yang universal, syumul dan sesuai diamalkan sepanjang zaman. Dulu, kini dan selamanya. Tak mungkin Allah menciptakan sesuatu perkara untuk hambaNya dengan sia-sia. Pasti ada hikmah.

Faez© "Orang cina pun paham hudud, ada melayu Islam tolak hudud... malu la wei!"

0 comments: